Pohovory jsou stresující pro většinu lidí. Nezáleží na tom, na jakou pozici se hlásíte, zda v oboru už máte zkušenosti, nebo jste úplnými nováčky. Nervozita je přirozená a může se nás snadno zmocnit.
Jak se naučit nervozitu ovládat a při pohovoru se cítit klidnější a jistější?
Dobrá příprava
Nikoho asi nepřekvapí, když řekneme, že na pohovor se musíte hlavně dobře připravit. Protože kdo je připraven, není překvapen. Před pohovorem si důkladně prostudujte informace o firmě, kde máte pohovor. Zjistěte co nejvíce informací o pozici, na kterou se ucházíte a co od vás očekávají. Nikde asi žádný konkrétní seznam otázek, na které se vás budou ptát nenajdete, nicméně se můžete připravit na ty nejběžnější, které padají zcela běžně.
- Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
- Proč si myslíte, že byste se hodil/a na tuto danou pozici?
- Proč jste se o tuto pozici ucházel/a?
- Kde se vidíte za 5 let?
- Můžete popsat nějakou situaci, kde jste musela řešit problém s (____) a jak jste k tomu přistupoval/a?
V rámci přípravy se nebojte trénovat i před zrcadlem či si vyzkoušejte pohovor s přáteli nebo rodinou. Ti vám mohou poskytnout i důležitou zpětnou vazbu.
Věřte si
Sebevědomí hraje důležitou roli nejenom v otázce stresu, ale i v tom, jak budete působit na svého potenciálního zaměstnavatele. Pamatujte si, že jste byli pozváni na pohovor, protože si někdo myslí, že máte potenciál a dovednosti pro danou pozici. Důvěřujte svým schopnostem a nezapomínejte na své dosavadní úspěchy.
Pozor na řeč těla
Vaše řeč těla hraje důležitou roli v tom, jak budete působit. Tzv. power pózy mohou výrazně pomoci, jak s vaším stresem, tak budou lépe působit na toho s kým komunikujete. Obecně platí, že je dobré udržovat oční kontakt, sedět vzpřímeně a vědomě ovládejte svoji gestikulaci – při nadměrném stresu máme tendenci s gesty přehánět.
Příklad power pózy
Vhodně se oblékněte
Šaty dělají člověka a na prvním pohledu opravdu záleží. Oblékněte se pohodlně, ale hlavně tak, abyste odráželi kulturu dané firmy. Pokud se hlásíte do start-upu pravděpodobně není potřeba žádného obleku a kravat. Pokud však jdete do nějaké nadnárodní korporátní společnosti, vhodně vytipujte, co si máte vzít na sebe. Vhodný vzhled vám pomůže cítit se lépe a méně nervózně.
Zvládání otázek
Při pohovoru vám mohou být položeny otázky, které vás budou stresovat. Pamatujte si, že nemusíte vědět odpověď na všechny otázky. Pokud nevíte, jak na něco odpovědět, neváhejte požádat o další informace nebo zkrátka řekněte, že je pro vás složité odpovědět. Nejste u žádné maturitní zkoušky a upřímná odpověď může pro zaměstnavatele znamenat mnohem více, než vymýšlení různých nesmyslů.
Dýchejte z hluboka
Dejte si pozor na svůj dech. Hluboký a klidný dech vám pomůže udržet nervy na uzdě. Zkuste několikrát hluboce dýchat předtím, než vkročíte do místnosti. Pravidelný dech vám také pomůže se soustředěním během rozhovoru.
Sháníte zrovna novou práci? Podívejte se na volné pozice u nás.
Vaše HR manažerka
Renča